onsdag 25 september 2013

Guds Barn

Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud. John 1: 12-13

Hur kan vi bli Guds barn? Kan alla människor finna Gud? Johannes säger att vi kan ta emot Jesus och bli Guds barn om vi har blivit födda av Gud. Borde vi först göra något så som träna våra kroppar och öva våra sinnen eller ha en stark vilja så att vi kan bli Guds barn? Det man bör göra är inte lätt, det kräver träning och en stark vilja, säger dom som inte känner Herren Jesus Kristi. Vad säger Bibeln, borde vi först vara goda, för att vår Gud kan acceptera oss? Nej, Bibeln säger: "Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om - en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla som tror. Här gör ingen åtskillnad." (Rom 3:21-22), "Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv." (Joh 3:16). Vi kan ropa Jesus och Han kommer att hjälpa oss och leva i vårt hjärta och ge oss evigt liv. Jesus lever i Hans Ord, i Bibeln.


lördag 7 september 2013

Tjänare

Men med er är det annorlunda: den störste bland er skall vara som den yngste, och den som är ledare skall vara som tjänare. Luk 22:26

Tjänare? Ville vi vara som tjänare? Vi ser att dom som tjänar är inte uppskattade i vårt samhälle men ledare värderas högt. Vad säger Jesus: "Om nu jag, som är er herre och mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter. Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort med er." (Joh 13:14-15). Vill vi gå i Jesus spår eller inte? Det är inte lätt att tjäna i vårt samhälle och bildligt "tvättar smutsiga fötter", men Gud kallar oss att tjäna med våra tjänstegåvor som Gud gett och göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till. (Ef 2: 8-10). Hur kan vi tjäna vi som är mänskliga och inte gudomliga? Det är Guds gåva: "Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta. Ty det är Gud som verkar i er så att ni både i vilja och gärning förverkligar hans syfte." (Fil 2:12-13). Vi är lemmarna i den kropp som är Jesus Kristus och vi har olika nådegåvor i Kristus Jesus församling men Anden är densamma och Han fördelar sina gåvor på var och en så som den själv vill. (1 Kor 12). Vi har gåvor till nytta och kan tjäna vår nästa.