onsdag 7 augusti 2013

Frukten

Och min bön är att er kärlek ständigt skall växa och bli rik på insikt och urskillning, så att ni kan avgöra vad som är väsentlig och stå rena och skuldfria på Kristi dag, fyllda av den rättfärdighet som är frukten av Jesu Kristi verk, Gud till ära och pris. Fil 1:9-11

Vilken anslående bön! Hur kan vi vara full av kärlek och empati och göra Guds goda gärningar (Ef 2: 8-10)? Vad gjorde Paulus, han bad, har vi kära nära vänner som ber, tackar vi dem som älskar och bryr sig om oss? Vi kan be Herren Jesus Kristi och ropa till Honom att frälsa oss så att vi kan vara "en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit" (2 Kor 5:17), och Jesus Kristi vill rädda oss "Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad" (Rom 10:13). Det är Jesus Kristi och Hans Ande som värker frukten i oss "Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med alla dess lidelser och begär. Om vi har andlig liv, låt oss då följa en andlig väg. Låt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra." (Gal 5:22-26). Det är Jesus Kristus som lever i oss och vi kan betjäna våra medmänniskor med våra tjänstegåvor som Gud gett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar